Facilicom gestart met AD assist

Facilicom is een van de grootste dienstverlenende organisaties in Nederland. Ze zijn gestart in het facilitaire schoonmaak domein en inmiddels is het werkterrein uitgebreid naar sectoren zoals food & catering, beveiliging, installatietechniek en zorg en welzijn. In Nederland werken 25.000 medewerkers bij de bedrijven die onder de Facilicom Holding vallen. Het is een verscheidenheid aan bedrijven en functies.

Inge Beewen is intern arbeidsdeskundige bij Facilicom. Zij werkt, net als haar collega arbeidsdeskundige Erik van der Linden sinds een paar weken met AD assist.

Hoe werken jullie bij Facilicom?

Inge: “Wij doen alle functieanalyses van de functies die wij als arbeidsdeskundige beoordelen. Daarnaast doen we arbeidsdeskundige onderzoeken en sturen we flex-arbeidsdeskundigen aan, die ons ondersteunen daar waar we handen te kort komen. Op basis van wat we tegenkomen in de onderzoeken, geven we gevraagd en ongevraagd advies aan iedereen die betrokken is bij de verzuimbegeleiding. Het is een breed spectrum van werkzaamheden.”

Facilicom is een groot bedrijf met veel arbeidsdeskundige onderzoeken en waar vaak dezelfde functies voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan schoonmaakmedewerker of beveiliger. Inge legt uit: “Je ziet dan wel vaak dezelfde functies voorbijkomen, maar iedere werknemer is anders. We vinden het belangrijk om objectiviteit aan te brengen in de beoordeling passendheid werk, want je wilt niet te snel het risico lopen om mee te gaan in subjectieve beoordelingen. AD assist ondersteunt in het aanbrengen van deze objectiviteit bij de beoordeling van belasting en belastbaarheid.”

Inge Beewen en Erik van der Linden

Samenwerking tussen Facilicom en AD assist

De samenwerking tussen Facilicom en AD assist kwam in een stroomversnelling terecht toen het oude programma, waar de arbeidsdeskundigen mee werkten, zou gaan verdwijnen. Dat ze daarnaast ook toe waren aan een volgende stap, viel mooi samen. Inge: “Toen we hoorden van AD assist kregen we de indruk dat hiermee meer mogelijk was. We hebben de afgelopen tijd samen heel hard gewerkt. Onze activiteiten en gretigheid sloten goed bij elkaar aan.”

De ontwikkelaars van AD assist hebben goed geluisterd en begrepen wat wij nodig hebben, dat is bijzonder prettig.

Waarom worden jullie blij van AD assist?

Facilicom heeft alle functiehuizen en de belastbaarheid van de meest voorkomende functies van alle bedrijven in AD assist ingevoerd. De rest wordt de komende tijd aangevuld. Op deze manier vult het systeem zich al doende. De verzuimbegeleiders zien al het verschil. Inge: “Wat wij eerder hadden, was een statische beoordeling. Groen en rood, wat is overschrijdend en wat is niet overschrijdend. De grote meerwaarde van AD assist is dat je overal aanvullingen kunt maken en een eigen beoordeling kunt toevoegen. Je gaat als arbeidsdeskundige zelf nog bij rood en groen kijken of het klopt of dat het op deze werkplek misschien toch anders is. Je hebt de ruimte om meteen het advies er al bij te zetten. Daardoor kun je dus heel concreet op de overschrijdende aspecten een advies meegeven aan de leidinggevende en de werknemer over wat ze ermee kunnen doen.

Bijvoorbeeld: iemand kan niet de hele tijd staan. Dan kun je na het gesprek met de werkgever alvast een inschatting maken of het tussentijds mogelijk is om even te gaan zitten of dat er hulpmiddelen zijn die je zou kunnen gebruiken. Dit advies kun je meteen toevoegen in het rapport. Hierdoor krijgt de uitdraai ‘passendheid eigen werk’ veel meer waarde. De uitdraai van AD assist is heel concreet en puur gericht op ‘waar gaat het fout?’. En als je daar alle adviezen al in kan zetten dan hoef je als leidinggevende alleen nog naar de rode blokjes te kijken en naar het advies wat daarbij staat. Wat kun je veranderen op de werkplek van de medewerker en hoe bevorder je de re-integratie. Het gesprek tussen de leidinggevende en de werknemer wordt hiermee ook makkelijker.”

AD assist maakt het allemaal heel praktisch. Daar worden we echt superblij van.

Is het makkelijk werken in AD assist?

Inge: “Jazeker, het is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Het bouwt stap voor stap op. Facilicom heeft een groot aantal functies al ingevoerd in AD assist. Dit beschrijven kostte wel tijd, maar het levert ook meteen een flink voordeel op. Want waar je dit normaliter in iedere ad-rapportage moet doen, kun je vanaf nu dezelfde functie gemakkelijk ophalen uit het systeem. En wat heel fijn is, is dat je hierin aanpassingen kunt doen voor een individuele medewerker. Deze mogelijkheid hadden we in het andere systeem niet en dat werkt nu heel fijn. De flex-arbeidsdeskundigen van Facilicom kunnen straks ook in AD assist werken. Hiermee borgen wij, dat zij op dezelfde basis de functie gaan beoordelen als de interne arbeidsdeskundigen.

Welke wensen zijn er voor de toekomst?

Inge: “Dat er een ‘Eerste Spoor onderzoek’ uit AD assist rolt, want wanneer alle functiehuizen er allemaal in staan, kan het eigen bedrijf hiermee al automatisch doorgelicht worden op passendheid van andere functies. Wanneer je dit kan meenemen als bijlage dan schrijf je in de basis ad-rapportage veel minder en wordt het allemaal nog veel concreter en begrijpelijker.”

Webinar Update AD assist

Op donderdag 21 april ’22 organiseerden we in samenwerking met Facilicom een webinar waarin Erik van der Linden en Inge Beewen live inlogden in AD assist en vertelden over hun werkwijze met AD assist. Daarnaast gaf Maurice Vermunt een update over de verdere ontwikkeling van de tool.

Kijk hier het webinar terug: Webinar gemist.